
2013. MÁJUS 20. (hétfő) 19 ÓRA

Bemutatták az István királyt
Az István király Erkel Ferenc utolsó befejezett operája. A dalmű a bemutató éve óta nem szólalt meg eredeti formájában, minden felújításakor átszerkesztették, bővítették, húzták, szövegét átírták. A Magyar Művészeti Akadémia kiemelt rendezvényén, 2013. május 20-án újra hallhatóvá vált az eredeti műforma.
A mű az idős zeneszerző testamentuma nemzete számára, amibe belesűrítette minden bölcsességét, élettapasztalatát. Az Operaház 1884. szeptember 24-i megnyitására készült, de a próbák elhúzódása miatt csak az évad második felében került színre, a magyar operatörténetben páratlan sikerrel. Zeneileg ez a szerző legérettebb műve, amelyben kora legújabb zeneszerzői eszközeit is felhasználja. Mondanivalóját tekintve ez a legkonkrétabb megfogalmazása annak a gondolatnak, hogy a magyar nemzet mindenkori boldogulásának a kulcsa az összetartás.
Videoriportunkban Kassai István, Csányi Valéria és Somogyvári Ákos beszél a műről. |
Erkel Ferenc (1810–1893) életműve a magyarság zenéje szempontjából még ma is alig felmérhető jelentőségű, hatalmas, máig élő egység. Mint az ország egyik legjobb sakkjátékosa, zseniális stratégaként építette és terelgette a magyarországi zenei életet. Előadóként kora egyik legkiválóbb karmestere volt. 1838-tól 36 éven át a Magyar Nemzeti Színház operatársulatának vezetője: szívós, kitartó munkájával a magyar operajátszást világszínvonalra emelte. Az 1840-es évek közepéig Magyarországon nem élt nála jobb zongorista. Zongoratanári működése az általa Liszttel együtt 1875-ben alapított Zeneakadémián teljesedett ki, amelyet Liszt elnökölt és Erkel igazgatott. 1853-ban megalapította az ország első állandó hivatásos koncertzenekarát, a Filharmóniai Társaságot, amely ma is működik. 1867-ben megalapította az Országos Magyar Daláregyletet, amely az ország legnagyobb létszámú civil szervezete volt, és jogutódja révén ma is az. Zeneszerzőként megírta a magyarság nemzeti himnuszát, amely bekerült az egyházi énekeskönyvekbe, mint szentének. Virtuóz hangszeres műveket, színpadi kísérőzenéket, kórusműveket, kantátákat is írt, azonban komponista tevékenységét alárendelte az operának. Kilenc operát írt, és miért csak ennyit? Vajon Verdi dolgozott-e színházi vezető karmesterként, másodkarnagy nélkül? Vajon Donizettinek kellett-e koncertzenekart alapítania és vezényelnie? Vajon Rossini igazgatott-e zeneakadémiát, ahol neki kellett a legnagyobb óraszámban dolgozó tanárként működni? Vajon Puccini alapított-e országos kórusmozgalmat?
|
Erkel már 1846-ban tervezte azt, hogy operát ír államalapító István királyunkról, amely végül is utolsó befejezett operája lett. 1874-ben kezdte el komponálni, 1875-ben két felvonással már elkészült, de a librettó miatt megállt a komponálással. 1880-ban átdolgoztatta a szövegkönyvet, és 1882-re papírra vetette a művet. A hangszerelést részben Erkel fiai végezték, ez legkésőbb 1884 nyarán elkészült. A budapesti operaház megnyitására készült dalmű bemutatója végül csak fél évvel később, 1885. március 14-én zajlott le, hatalmas sikerrel. Abban az évben még tizenkétszer adták elő, amire kortárs magyar opera esetén nem ismernek példát. 1896-ban, apjuk halála után az operát az Erkel-fiúk átdolgozták, 14 betéttel kibővítették. Az 1910-es felújítást követően csak a 30-as években vették elő a művet, ekkor a felére húzták, teljesen indokolatlanul. 1945 és 1990 között az ateista diktatúra alatt politikai okból nem játszhatt ák, majd 1993-ban a szövegkönyv teljes átírásával, mondanivalójának megváltoztatásával, a zene megcsonkításával, utólag komponált betétszámokkal készítettek belőle rádiófelvételt és tv-filmet. Egyetlen Erkel-operával kapcsolatban sem látott napvilágot annyi negatív értékelés, mint az István királyról. Éppen ez ösztönözte jelen előadás létrehozóit arra, hogy ezt az operát megszólaltassák, 125 évvel a bemutató után, végre abban a formában, ahogyan azt a szerző elképzelte. Másfél évnyi előkészület után a bemutató Komáromban volt, 2010. július 10-én, a szerző születésének 200. évfordulóján.
Tömegjelenet következik, mindenki ünnepel, kivéve magát Imrét. A második felvonás a folyóparton, virradat előtt kezdődik. Sebős egyedül átkozódik és kesereg sorsán, elveszítette kedvesét, és kegyvesztett is lett. Zolna érkezik anyja kíséretében. A két fiatal szenvedélyes jelenetben vallja meg szerelmét. Az anya hajlana is lánya könyörgésére, de intő jelként megszólal a hajnali misére hívó harang. Mindketten kérlelik Sebőst, térjen meg, de mindhiába. Sebős egyedül marad. Átkozódását Vazul érkezése szakítja meg. Sebős meglátja bosszújának eszközét István mindeddig lojális rokonában, akiben, pogány hitét felhasználva, sikerrel szítja fel a hatalomvágy tüzét. Időközben felvirradt az esküvő napja. Kikiáltó érkezik, aki tudatja a néppel, hogy István mindenkit meghív fia nászünnepére. A király és fia vonul be, Péter és Crescimira hajón érkezik. A násznép a templomba vonul. A kint maradó Pétert, aki beleszeretett Imre menyasszonyába, Sebős szólítja meg. A két intrikus egymásra talál: Péter Crescimirát és a trónt egyaránt meg akarja szerezni, Sebőst a kereszténység és az Árpádok elleni bosszúvágy fűti. A templomból kijön a násznép, Crescimira hitvallást tesz arról, hogy új hazájának hű lánya lesz.