Dr. Kamp Salamon
Kamp Salamon: Szerkezet és tartalom Johann Sebastian Bach műveiben
Akadémiai székfoglaló - 2022. június 14.
Megtartotta székfoglaló előadását Kamp Salamon karmester, az MMA levelező tagja Szerkezet és tartalom Johann Sebastian Bach műveiben címmel a Pesti Vigadóban. A levezető elnök Tóth Péter, az MMA Zeneművészeti Tagozatának vezetője, a laudátor Dobozy Borbála csembalóművész, az MMA rendes tagja volt. Az elnökséget Rátóti Zoltán színművész, az MMA elnökségi tagja képviselte.
Megtartotta székfoglaló előadását Kamp Salamon karmester, az MMA levelező tagja Szerkezet és tartalom Johann Sebastian Bach műveiben címmel a Pesti Vigadóban. A levezető elnök Tóth Péter, az MMA Zeneművészeti Tagozatának vezetője, a laudátor Dobozy Borbála csembalóművész, az MMA rendes tagja volt. Az elnökséget Rátóti Zoltán színművész, az MMA elnökségi tagja képviselte.
Dobozy Borbála méltató szavaiban elmondta, hogy Kamp Salamon a Deák téri Evangélikus Templom lutheránia kórusának vezetője, a Magyar Bach Társaság tagja, mélységes hit, világbölcsesség és szellemiség jellemzi, teológiailag is felkészült tudós karnagy. Rangos díjakkal ismerték el eddigi munkásságát: megkapta a Bartók-Pásztory-díjat, Artisjus-díjat, a Magyar Örökség-díjat a Lutherániával, a Kölcsey-díj, a Liszt Ferenc-díj, a Károli Gáspár-díj és a Kossuth-díj birtokosa. Ahogy kiemelte: „Bár Karl Österreicher professzor nemzetközi karriert jósolt neki, ő mégis inkább hazajött, hogy Weltler Jenő mellett bekapcsolódjék a Lutheránia munkájába." Ahogy életében mindig, a nehezebb utat választotta, felismerve valódi küldetését. „Fontosabb volt számára a Máté passióval, H-moll misével és más nagy művekkel való foglalkozás, mint a siker, a csillogás" – mondta Dobozy Borbála.
Johann Sebastian Bach művészetét sokféle szemszögből közelíti meg, publikációkkal, CD-felvételekkel, ismeretterjesztő előadásokkal világítja meg zenéjének rejtett tartalmát, mély összefüggéseit. Emellett lexikális tudása is hatalmas, repertoárja a reneszánsz zenétől napjainkig az egész zeneirodalmat felöleli. „Hat éven át volt a Debreceni Kodály Kórus művészeti vezetője és karnagya. A barokk és klasszikus repertoár mellett különleges hangsúlyt fektetett a rendkívüli technikai nehézségeket támasztó XX. századi és kortárs művek megszólaltatására is, amelyeknek ismerten briliáns betanítója. Számos kortárs mű ősbemutatója is az ő nevéhez fűződik" – mondta még el laudációjában Dobozy Borbála. Pedagógiai tevékenységet is folytat, több felsőoktatási intézmény tanára, a Liszt Ferenc Zeneakadémia Doktoriskolájában a Karvezetés alprogram vezetője. Kamp Salamon világlátását a következőképp foglalta össze: „Vallja, hogy a művészet a valóság fölött van, és súlypontja az életen túli. Harmónia csak a látható és láthatatlan világ egyensúlyából jöhet létre. Ha csupán a látható dolgokra irányul a figyelem, abból kiegyensúlyozott élet nem születhet…" Híresen karizmatikus személyiség, legkedvesebb közege a Deák téri evangélikus templom, aminek a zenei élete a legrégibb magyarországi Bach-hagyománnyal büszkélkedhet. Dobozy Borbála azzal zárta laudációját, hogy elmondta: élete legnagyobb élményei a Kamp Salamon által vezetett Lutheránia-előadásokhoz kötődnek, majd megköszönte a felejthetetlen élményeket, és jelezte: Kamp Salamon levelező taggá válása nagy nyeresége a Magyar Művészeti Akadémiának.
Tóth Péter tagozatvezető megköszönte Dobozy Borbála egyszerre személyes és szakmai laudációját, ezt követően Kamp Salamon mondta el székfoglaló előadását. Johann Sebastian Bachról elmondta: emberi és művészi nagysága az, hogy valakinek a fénye rajta keresztül sugárzik. Nála a valóság szellemi, amelyben a világ az isteni szellem revelációja. Ebben az értelemben a zene az isteni lét teremtő megnyilatkozása. Ezután a Bach-család felmenőit vette górcső alá, akik lutheránusok voltak. Bach így fogalmazta meg teendőit: „Végső célom egy rendezett és rendszeres egyházzene Isten dicsőségére." Bibliájának margójára pedig azt írta: „Az imádkozó, áhitatos zenében Isten az ő kegyelmével mindenkor jelen van." A zene ebben a tekintetben Isten adománya, A zenei hármasság is ezt bizonyítja, szerinte minden létező a hármas szám jegyében áll. Bach gondolkodásában az Isten a hármas számban lakozó fenség. Ezen ismeretekre alapozva mutatta be előadásában Kamp Salamon Bach komponálási technikáját. A zenei példák mutatták meg, hogy Bachnak az alkotás során sokkal inkább a tökéletesség, mint a szépség lebegett a szeme előtt. Székfoglaló előadásának zárásaként elmondta: „A szépséget úgy tekintette, mint a tökéletesség vonzerejét, mint a részek ideális matematikai viszonyaitól való függőséget, mint rendezettséget, mint a minőségek együttműködését és közösségét, mint a szerkezet és tartalom harmóniáját. Mindaz, ami jól és igaz szellemben készült, a maga nemében tökéletessége folytán szép is. A tökéletességnek pedig nincsenek fokozatai. Bach számára a tökéletesség a Szentháromság egy Istenről való bizonyságtétel. Ezért zenéje a teremtés tökéletességének hangzó képmása."
Johann Sebastian Bach művészetét sokféle szemszögből közelíti meg, publikációkkal, CD-felvételekkel, ismeretterjesztő előadásokkal világítja meg zenéjének rejtett tartalmát, mély összefüggéseit. Emellett lexikális tudása is hatalmas, repertoárja a reneszánsz zenétől napjainkig az egész zeneirodalmat felöleli. „Hat éven át volt a Debreceni Kodály Kórus művészeti vezetője és karnagya. A barokk és klasszikus repertoár mellett különleges hangsúlyt fektetett a rendkívüli technikai nehézségeket támasztó XX. századi és kortárs művek megszólaltatására is, amelyeknek ismerten briliáns betanítója. Számos kortárs mű ősbemutatója is az ő nevéhez fűződik" – mondta még el laudációjában Dobozy Borbála. Pedagógiai tevékenységet is folytat, több felsőoktatási intézmény tanára, a Liszt Ferenc Zeneakadémia Doktoriskolájában a Karvezetés alprogram vezetője. Kamp Salamon világlátását a következőképp foglalta össze: „Vallja, hogy a művészet a valóság fölött van, és súlypontja az életen túli. Harmónia csak a látható és láthatatlan világ egyensúlyából jöhet létre. Ha csupán a látható dolgokra irányul a figyelem, abból kiegyensúlyozott élet nem születhet…" Híresen karizmatikus személyiség, legkedvesebb közege a Deák téri evangélikus templom, aminek a zenei élete a legrégibb magyarországi Bach-hagyománnyal büszkélkedhet. Dobozy Borbála azzal zárta laudációját, hogy elmondta: élete legnagyobb élményei a Kamp Salamon által vezetett Lutheránia-előadásokhoz kötődnek, majd megköszönte a felejthetetlen élményeket, és jelezte: Kamp Salamon levelező taggá válása nagy nyeresége a Magyar Művészeti Akadémiának.
Tóth Péter tagozatvezető megköszönte Dobozy Borbála egyszerre személyes és szakmai laudációját, ezt követően Kamp Salamon mondta el székfoglaló előadását. Johann Sebastian Bachról elmondta: emberi és művészi nagysága az, hogy valakinek a fénye rajta keresztül sugárzik. Nála a valóság szellemi, amelyben a világ az isteni szellem revelációja. Ebben az értelemben a zene az isteni lét teremtő megnyilatkozása. Ezután a Bach-család felmenőit vette górcső alá, akik lutheránusok voltak. Bach így fogalmazta meg teendőit: „Végső célom egy rendezett és rendszeres egyházzene Isten dicsőségére." Bibliájának margójára pedig azt írta: „Az imádkozó, áhitatos zenében Isten az ő kegyelmével mindenkor jelen van." A zene ebben a tekintetben Isten adománya, A zenei hármasság is ezt bizonyítja, szerinte minden létező a hármas szám jegyében áll. Bach gondolkodásában az Isten a hármas számban lakozó fenség. Ezen ismeretekre alapozva mutatta be előadásában Kamp Salamon Bach komponálási technikáját. A zenei példák mutatták meg, hogy Bachnak az alkotás során sokkal inkább a tökéletesség, mint a szépség lebegett a szeme előtt. Székfoglaló előadásának zárásaként elmondta: „A szépséget úgy tekintette, mint a tökéletesség vonzerejét, mint a részek ideális matematikai viszonyaitól való függőséget, mint rendezettséget, mint a minőségek együttműködését és közösségét, mint a szerkezet és tartalom harmóniáját. Mindaz, ami jól és igaz szellemben készült, a maga nemében tökéletessége folytán szép is. A tökéletességnek pedig nincsenek fokozatai. Bach számára a tökéletesség a Szentháromság egy Istenről való bizonyságtétel. Ezért zenéje a teremtés tökéletességének hangzó képmása."