Piros Ildikó
Piros Ildikó: „Mesében állunk, csoda-kertben"
Akadémiai székfoglaló előadás – 2022. szeptember 8.
„Mesében állunk, csoda-kertben" címmel tartotta meg székfoglaló előadását Piros Ildikó 2022. szeptember 8-án az MMA székházában, a Pesti Vigadó Makovecz termében. Nagy Viktor, színházi rendező, az MMA Színházművészeti Tagozatának vezetője köszöntötte az egybegyűlteket, külön szeretettel Schmitt Pál volt köztársasági elnököt és feleségét, valamint prof. Vizi E. Szilvesztert és dr. Ádám Veronika professzor asszonyt. Az elnökséget Kiss János balettművész, koreográfus, az MMA alelnöke képviselte. Szunyoghy András grafikus és festőművész, az MMA örökös tagja töltötte be a megtisztelő laudátori feladatot.
„Mesében állunk, csoda-kertben" címmel tartotta meg székfoglaló előadását Piros Ildikó 2022. szeptember 8-án az MMA székházában, a Pesti Vigadó Makovecz termében. Nagy Viktor, színházi rendező, az MMA Színházművészeti Tagozatának vezetője köszöntötte az egybegyűlteket, külön szeretettel Schmitt Pál volt köztársasági elnököt és feleségét, valamint prof. Vizi E. Szilvesztert és dr. Ádám Veronika professzor asszonyt. Az elnökséget Kiss János balettművész, koreográfus, az MMA alelnöke képviselte. Szunyoghy András grafikus és festőművész, az MMA örökös tagja töltötte be a megtisztelő laudátori feladatot.
„Mesében állunk, csoda-kertben" címmel tartotta meg székfoglaló előadását Piros Ildikó 2022. szeptember 8-án az MMA székházában, a Pesti Vigadó Makovecz termében. Nagy Viktor, színházi rendező, az MMA Színházművészeti Tagozatának vezetője köszöntötte az egybegyűlteket, külön szeretettel Schmitt Pál volt köztársasági elnököt és feleségét, valamint prof. Vizi E. Szilvesztert és dr. Ádám Veronika professzor asszonyt. Az elnökséget Kiss János balettművész, koreográfus, az MMA alelnöke képviselte. Szunyoghy András grafikus és festőművész, az MMA örökös tagja töltötte be a megtisztelő laudátori feladatot.
Szunyoghy András méltató szavait meglepettségével kezdte, hogy miért pont ő, az anatómiával foglalkozó grafikus lett hivatott a méltatásra. Talán az izmok játékának a leírása, megismertetése lenne a cél? Valószínűbbnek tartja inkább, hogy „mint a társművészet képviselője szívvel-lélekkel mutassa be a nagyszerű színésznőt, aki elvarázsolja nézőit, hallgatóit valamennyi művészi megnyilvánulásával…" Játékát a finom szépség, az elegancia, a lényéből áradó szelídség, az arcára írt lelki tisztaság határozza meg. Piros Ildikót a szakmájával szemben érzett elhivatottság, a magyar nyelv iránt érzett tisztelet és alázat jellemzi, a művészet mindenek feletti örök érvényű szépségeit és érdemeit hivatott közölni. Személyét mint a magyar egyetemes színjátszás csillagát ajánlja a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjai közé.
Székfoglaló előadásának kezdetén a Kossuth- és Jászai Mari díjas, érdemes művész Szabó Magdát, az általa világszerte az egyik legnagyobb írónak tartott, lelkületét idézte: Tündérek, titkok, varázslat. Ez a három szó, amit az írónő legtöbbet használt, és ami a művésznő életét is végigkíséri. A művészet szépsége – a szépség művészete. Minden kinccsel felérő égi jutalomnak tartja, hogy már négyévesen kiválasztódott arra a pályára, amin egész életében végig tudott repülni és mindent megkapott, többet is, a páros repülést. Hiszen nem csupán szakmai partnerre, de magánéleti társra is talált Huszti Péter személyében, akivel közösen „játszanak", gyerekeket és unokákat nevelnek.
A versek, a költészet mindig is nagyon vonzották, és szívesen merül el bennük és adja tovább az írott szó legigazabb tanításait. Pályája az eleve elrendeltség érzetéről tanúskodik. Olyan nagy mesterektől tanult, mint a Várkonyi–Vámosi páros, a Madách Színházban kezdetektől fogva főszerepeket játszik, partnerei Kiss Manyi, Pécsi Sándor, Psota Irén, Tolnai Klári, Bessenyei Ferenc, rendezte Ádám Ottó, Kerényi Imre, Vámos László. A legnagyobbak által írt drámák és vígjátékok főszerepeit játszhatta el. Székfoglaló beszédében a videóbejátszások ráerősítettek arra a tényre, hogy legyen akár fiatal szerelmes, drámai szende vagy épp elviselhetetlen feleség, a karakter megformálásában mindig precíz, tiszta, végletekig kimunkált alakításokat tudhat magáénak… „A színpadon lélekszakadva éljek, az emberek előtt méltó képet mutassak, követendő példát. Felelősséget vállalni minden színre lépéskor". Színészi felelősségének tartja a magyar nyelv méltó továbbadását is. Huszti Péterrel hazai és külföldi színpadokra vitték el előadói estjüket, esetenként idegenben élő magyaroknak is. A művésznő szerint magyarnak lenni küldetés és rang. Márai Sándor gondolata is híven tükrözi munkásságát: „Mutasd fel a szépet, mint pap az ostyát, és olyan hittel mutasd fel, hogy hinni tudjanak benne, mert a szép nem meddő eszmény, hanem az élet legnagyobb erőfeszítése. Ha megtelik lelkünk a szépség, az arány és az igazság vágyával, tisztábban látjuk sorsunkat – és pillants fel néha a fenyőkre." (Márai Sándor)
Nagy Viktor levezető elnök záró gondolatában kiemelte, milyen jó olyan emberrel találkozni, aki még hisz a színészet misztériumában.
Kiss János felelevenítette első találkozását Piros Ildikóval. Színpadon láthatta Desdemonaként, attól a pillanattól kezdve számára a művésznő lénye a tisztaságot jelenti, és boldog, hogy az Akadémia rendes tagjai között köszöntheti.
Szunyoghy András méltató szavait meglepettségével kezdte, hogy miért pont ő, az anatómiával foglalkozó grafikus lett hivatott a méltatásra. Talán az izmok játékának a leírása, megismertetése lenne a cél? Valószínűbbnek tartja inkább, hogy „mint a társművészet képviselője szívvel-lélekkel mutassa be a nagyszerű színésznőt, aki elvarázsolja nézőit, hallgatóit valamennyi művészi megnyilvánulásával…" Játékát a finom szépség, az elegancia, a lényéből áradó szelídség, az arcára írt lelki tisztaság határozza meg. Piros Ildikót a szakmájával szemben érzett elhivatottság, a magyar nyelv iránt érzett tisztelet és alázat jellemzi, a művészet mindenek feletti örök érvényű szépségeit és érdemeit hivatott közölni. Személyét mint a magyar egyetemes színjátszás csillagát ajánlja a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjai közé.
Székfoglaló előadásának kezdetén a Kossuth- és Jászai Mari díjas, érdemes művész Szabó Magdát, az általa világszerte az egyik legnagyobb írónak tartott, lelkületét idézte: Tündérek, titkok, varázslat. Ez a három szó, amit az írónő legtöbbet használt, és ami a művésznő életét is végigkíséri. A művészet szépsége – a szépség művészete. Minden kinccsel felérő égi jutalomnak tartja, hogy már négyévesen kiválasztódott arra a pályára, amin egész életében végig tudott repülni és mindent megkapott, többet is, a páros repülést. Hiszen nem csupán szakmai partnerre, de magánéleti társra is talált Huszti Péter személyében, akivel közösen „játszanak", gyerekeket és unokákat nevelnek.
A versek, a költészet mindig is nagyon vonzották, és szívesen merül el bennük és adja tovább az írott szó legigazabb tanításait. Pályája az eleve elrendeltség érzetéről tanúskodik. Olyan nagy mesterektől tanult, mint a Várkonyi–Vámosi páros, a Madách Színházban kezdetektől fogva főszerepeket játszik, partnerei Kiss Manyi, Pécsi Sándor, Psota Irén, Tolnai Klári, Bessenyei Ferenc, rendezte Ádám Ottó, Kerényi Imre, Vámos László. A legnagyobbak által írt drámák és vígjátékok főszerepeit játszhatta el. Székfoglaló beszédében a videóbejátszások ráerősítettek arra a tényre, hogy legyen akár fiatal szerelmes, drámai szende vagy épp elviselhetetlen feleség, a karakter megformálásában mindig precíz, tiszta, végletekig kimunkált alakításokat tudhat magáénak… „A színpadon lélekszakadva éljek, az emberek előtt méltó képet mutassak, követendő példát. Felelősséget vállalni minden színre lépéskor". Színészi felelősségének tartja a magyar nyelv méltó továbbadását is. Huszti Péterrel hazai és külföldi színpadokra vitték el előadói estjüket, esetenként idegenben élő magyaroknak is. A művésznő szerint magyarnak lenni küldetés és rang. Márai Sándor gondolata is híven tükrözi munkásságát: „Mutasd fel a szépet, mint pap az ostyát, és olyan hittel mutasd fel, hogy hinni tudjanak benne, mert a szép nem meddő eszmény, hanem az élet legnagyobb erőfeszítése. Ha megtelik lelkünk a szépség, az arány és az igazság vágyával, tisztábban látjuk sorsunkat – és pillants fel néha a fenyőkre." (Márai Sándor)
Nagy Viktor levezető elnök záró gondolatában kiemelte, milyen jó olyan emberrel találkozni, aki még hisz a színészet misztériumában.
Kiss János felelevenítette első találkozását Piros Ildikóval. Színpadon láthatta Desdemonaként, attól a pillanattól kezdve számára a művésznő lénye a tisztaságot jelenti, és boldog, hogy az Akadémia rendes tagjai között köszöntheti.
December 21, 2022 | huszti péter , akadémiai székfoglaló , nagy viktor , szunyoghy andrás , kiss jános , piros ildikó