Event - Left portrait image
Pesti Vigadó
1051 Budapest, Vigadó tér 2.

Kósa Klára

Kósa Klára: Etűdök agyagra (szimbólumok a magyar népművészetben)

Akadémiai székfoglaló előadás – 2020. március 2.

A Pesti Vigadó Makovecz termében az MMA új levelező tagjai közül elsőként Kósa Klára tartotta meg székfoglaló előadását. A középkor és a reneszánsz jelképeinek avatott kutatója és szakértője Etűdök agyagra (szimbólumok a magyar népművészetben) címmel járt utána a magyar nép művészetében használatos dekorációk jelentésének.

Kósa Klára már 20 évesen a Népművészet Ifjú Mestere cím birtokosa, (1989-től Mestere). Művészetét soha nem egyéni passiónak tekintette, nem csak önmagát és szűk környezetét gyarapította „etűdjeivel". Mesterségbeli tudását a kezdetektől fogva a magyar tárgyalkotó népművészet sorsa mellett kiálló tudatos elköteleződésként élte meg. A zenei áthallás nem véletlen. Kósa Klára a kecskeméti ének-zenei általános iskolában tanult, ahol találkozhatott Kodály Zoltánnal. A kapcsolat egy életreszóló lélekformálódás alapjait teremtette meg nála. A zeneszerző szigorúsága megtanította őt a tanárai, a művészet és a zene tiszteletére. Beleszeretett a népdalokba, sokat énekelt, népi táncokat tanult. „Akkor és azóta is minden szó, ének, zene mélyen érint. Képek jelennek meg bennem, állandó alkotásra buzdítva. Eszembe jut egy gondolat és követi száz." E tartalmas és felhőtlen kibontakozás során találkozott Malonyai Dezső művészettörténész könyveivel. Innentől kezdve addig formálódó elhívása elhivatottsággá vált, végérvényesen elköteleződött az iparművészeten belül az agyagművesség mellett. Kodály és Malonyai hatásának ötvöződéséből alkotásaira ezután, mint zenei darabokra utal, hangzó tárgyakra, amelyek etűdként, tételként, témaként „hallatják hangjukat", kifejezve a magyar népművészet és Kósa Klára egyedi hangvételét. Kezdetben sorra születtek a kis „etűdök": étkészletek, bokályok, butellák, butykosok, kanták, tálak formájában, mára pedig életműve rengeteg tételből, témából álló szimfónia. Minden egyes kerámiája úgy készül, mintha csak az az egy lenne a világon: szívvel, tudással, lélekkel. Gyakorlati munkásságának kiteljesedése, amikor az elsajátított technikák mellett elkezdte mélyrehatóan tanulmányozni a magyarság motívumkincsinek eredetét, történetét, és üzenetét. Tüzetes és átható kutatásának célja, hogy alkotásainak mondanivalóját, kulturális örökségünk, hagyományaink jelentését a befogadó közönség is lássa – „lássák amit a tárgy mond". „Klára jól tudta, a népi iparművészet akkor válhat kultúránk részévé, ha szellemiségével hat a művészet befogadóira is." – írta laudációjában Bader Miklósné, népművész. A megfejtett szimbólumokról, jelekről, jelképekről Kósa Klára előadásokat, bemutatókat tart, kiállításosokat rendez iskolákban, könyvtárakban, művelődési és közösségi házakban, egyetemeken, illetve főiskolákon. Az ilyen eseményeken a közönség egy-egy alkotás kapcsán a tárgy több jelentésrétegét is megpillanthatja, megértheti. Művészete így teremt közeget a tárgy és a befogadó, a befogadó és hazája kultúrája között. A magyar nemzet művészetét szolgáló ars poeticája ide illeszthető be: „Jó érzés alkotni, örömet okozni, de alkotni, dolgozni csak felkészülten szabad! Mindenre figyelemmel lenni. A népművészetnek rangot kell adnunk. Én egész életemben azon voltam és azon leszek, hogy a magyar népi tárgyalkotó művészetet oda emeljem és ott tartsam, ahol helye van." Akadémiai székfoglalójában részletesen kitért még a színek és számok szimbolikájára, és természetesen a reneszánszhoz fűződő meghitt kapcsolatára. Kósa Klára harminc éve kutatja a reneszánszt, annak magyarországi szellemiségét, gondolatvilágát, de a korszakhoz és stílusirányzathoz köthető egyetemes vonatkozásokat is. Mint mondja a reneszánsz világ jelképei mind-mind láthatók a magyar népi művészetben. A paloták művészete óriási hatással volt nemcsak a paloták uraira, úrnőire, de a palotákban dolgozó egyszerű emberekre is. Ők is szerették volna magukat körülvenni szép tárgyakkal. A XVI-XVII. századra kialakult a magyar népi művészet. Bútorokat faragtak, textilt szőttek, varrtak. Fazekasok korongoltak olyan edényeket, amiből enni lehetett. A magyar paraszt okosan használati tárgyakat csinált. Ezek az emberek hittel éltek. Erkölcsiségüket meghatározta vallásuk. A vallások jeleivel körbe vették magukat: Mária kultusz, keresztek, szenteltvíztartók, és a református zsoltárok, jelentek meg a magyar paraszti világ művészetében.
Kósa Klára keramikus művészt, a reneszánsz kerámia készítés újjáélesztőjét, a Népművészet Mesterét számos díj és kitüntetés birtokosát a Magyar Művészeti Akadémia 2019. december 3-án választotta levelező tagjává. Székfoglaló előadása végén ezekkel a szavakkal köszönte meg a belé vetett bizalmat: „A Magyar Művészeti Akadémia népművészeti tagozata az igazi népi alkotások legfőbb őre, támogatója, irányítója kell legyen! Minden gondolatommal, munkámmal, előadásommal ezen leszek. Örömmel és büszkeséggel tölt el, hogy tagja lehetek az Akadémiának, és remélem, az Akadémia is örömmel veszi jelenlétemet."

Báder Miklósné laudációja Kósa Klára akadémiai székfoglalójához (pdf)

Kósa Klára (Kecskemét 1947. február 13.)
Kósa Klára a mezőtúri mesterek tanítványából vált a magyar fazekasság alapos ismerőjévé. A fazekas szakmában használt valamennyi díszítő technikát alkalmazza. A Mezőtúri Fazekasok Háziipari Szövetkezete túri-mintakollekciójának tervezésén kívül sikerrel dolgozta fel az erdélyi és az észak-magyarországi fazekashagyományokat. Felújította az emberalakú butellák, emberfejes butykosok formáit, butelláinak groteszksége népi hangulatot keltett.
A Népművészet Mestere kitüntetést fazekas tudásáért 1989-ban kapta.
Kósa Klára: Az Éden kertje, az isteni hármas szám és a magyarság virágai címmel tartott előadást az „…és legyenek jelek…"  – Népművészetünk jelképei és jelképrendszerei című, az MMA Népművészeti Tagozata által rendezett konferencián, 2016. szeptember 14-én a Pesti Vigadóban.


Farkas Ádám, Kékedi László, Kósa Klára, Báder Miklósné
March 6, 2020  |  kósa klára