Kulinyi István
Kulinyi István: A Holdraszállástól Kodály Zoltánig, avagy technikai kihívások a kor falán
Akadémiai székfoglaló előadás – 2018. március 25.
Az MMA székházában, a Pesti Vigadóban folytatódtak akadémikusaink székfoglaló előadásai. Május 25-én 10.00 órától Kulinyi István képzőművész, designer, az MMA levelező tagja tartott székfoglalót A Holdraszállástól Kodály Zoltánig, avagy technikai kihívások a kor falán címmel. Kulinyi István laudátora és a program levezető elnöke Sára Ernő tervezőgrafikus, az MMA rendes tagja, az elnökség képviselője Szenes István belsőépítész, az MMA Iparművészeti és tervezőművészeti Tagozatának vezetője volt.
Laudációjában Sára Ernő bemutatta Kulinyi István pályájának jelentős állomásait, felidézve az akadémikus tanulmányait, bemutatva széles körű tevékenységének - festészet, grafika, tervezőgrafika, látvány-, tárgy-, és installációs tervezés - területeit. A laudátor kiemelte groteszk és társadalomkritikus, a kor elidegenedett tömegemberét ábrázoló alkotásait, grafikai alapú kulturális plakátjait, installációit, látványterveit. Kulinyi István munkásságának fontos része a kor kulturális változásait felismerő, a hazai dizájnerek védelme érdekében végzett szakmai közéleti tevékenysége. Az akadémikus székfoglaló előadásában bemutatta különböző alkotói korszakaiban, eltérő technikák alkalmazásával keletkezett műveit. A szakma képviselőiből, barátokból és érdeklődőkből álló közönség számára drámai alkotói folyamatként fogalmazta meg a 2011. szeptember 11-i terrortámadás kapcsán, a World Trade Centerbe csapódó repülőgépeket megörökítő fénykép alapján létrejött művét, majd megosztotta gondolatait a jelenlévőkkel egyedülálló, forgószékben készült portrésorozatáról is. Társadalomkritikusi mivoltát beemelve műanyagdarabokkal telt madártetemét ábrázoló alkotásával reflektált a kor fogyasztói szemléletmódjára. A hallgatóság az akadémikus különleges, a magyar kulturális és művészeti élet kiemelkedő alkotóit - így Bartók Bélát, Kodály Zoltánt, Illyés Gyulát és Márai Sándort - sajátos kontextusban megörökítő sorozatába is bepillantást nyerhetett, a székfoglaló előadást végül a különböző állatok tekintetét keretbe foglaló képek vetítése és kötetlen beszélgetés zárta.

Szenes István, Kulinyi István, Sára Ernő
Laudációjában Sára Ernő bemutatta Kulinyi István pályájának jelentős állomásait, felidézve az akadémikus tanulmányait, bemutatva széles körű tevékenységének - festészet, grafika, tervezőgrafika, látvány-, tárgy-, és installációs tervezés - területeit. A laudátor kiemelte groteszk és társadalomkritikus, a kor elidegenedett tömegemberét ábrázoló alkotásait, grafikai alapú kulturális plakátjait, installációit, látványterveit. Kulinyi István munkásságának fontos része a kor kulturális változásait felismerő, a hazai dizájnerek védelme érdekében végzett szakmai közéleti tevékenysége. Az akadémikus székfoglaló előadásában bemutatta különböző alkotói korszakaiban, eltérő technikák alkalmazásával keletkezett műveit. A szakma képviselőiből, barátokból és érdeklődőkből álló közönség számára drámai alkotói folyamatként fogalmazta meg a 2011. szeptember 11-i terrortámadás kapcsán, a World Trade Centerbe csapódó repülőgépeket megörökítő fénykép alapján létrejött művét, majd megosztotta gondolatait a jelenlévőkkel egyedülálló, forgószékben készült portrésorozatáról is. Társadalomkritikusi mivoltát beemelve műanyagdarabokkal telt madártetemét ábrázoló alkotásával reflektált a kor fogyasztói szemléletmódjára. A hallgatóság az akadémikus különleges, a magyar kulturális és művészeti élet kiemelkedő alkotóit - így Bartók Bélát, Kodály Zoltánt, Illyés Gyulát és Márai Sándort - sajátos kontextusban megörökítő sorozatába is bepillantást nyerhetett, a székfoglaló előadást végül a különböző állatok tekintetét keretbe foglaló képek vetítése és kötetlen beszélgetés zárta.
Kulinyi István (Innsbruck, 1945. augusztus 22.) Az Év plakátja; Moszkvai olimpiai plakátverseny II. díja; Különdíj, Grafikai Biennálé, Frechen (Német Szövetségi Köztársaság); Munkácsy Mihály-díj. Első mestere Fischer Ernő volt. 1969 és 1973 között a Magyar Iparművészeti Főiskola hallgatója, mesterei: Baska József, Ernyei Sándor, Finta József és Fischer Ernő. Alkalmazott grafikával, designnal, képzőművészettel egyaránt foglalkozik. 1983 óta tervez játékokat, megszervezte az ARTPLAY alkotóközösséget. Képgrafikusként kritikai hang, olykor komor világ jellemzi. Alkalmazott grafikusként a 70-es és 80-as években elsősorban kulturális plakátok tervezőjeként hívta föl magára a figyelmet. Izgalmas kísérletezési lehetőséget, új anyagok, technikák kipróbálását jelentett számára a kiállítási látványtervek, installációs grafikák készítése (TVK, Hungexpo). Foglalkozott komplex arculattervezéssel (K & H Bank), készített egyedi montázsokat, illusztrációs sorozatokat szállodai szobákba (Kempinski Szálloda). Évekig kísérletezett a vizuális gondolkodást, a kreativitást fejlesztő képzőművészeti játékok, tárgyak létrehozásával. Az utóbbi időszakban elsősorban művészeti naptárak tervezésével foglalkozik. Szerepet vállalt a képzőművészeti szakmai élet szervezésében is. Kezdeményezte a Bartók grafikai mappa kiadását és kiállítását (1981), 1982-ben pedig a békéscsabai alkalmazott grafikai biennálét szervezte, rendezte. 1985-ben a százéves magyar plakát tiszteletére könyvet szerkesztett és tervezett a 80-as évek legjobb hazai plakátjaiból A magyai magyar plakát címmel. A szakma megújulásáért Design '92 és Design '94 címmel szerkesztett könyveket, majd a hiánypótló grafikai lap, a Reklám és Grafika szervezését, tervezését vállalta 1996-ban. 1996-ban indította meg a Lépés a Jövőbe című pályázatot. |
Szenes István, Kulinyi István, Sára Ernő