Máthé Tibor

Máthé Tibor: A képzőművészeti képtér kezdetétől a filmművészet dinamikus teréig

Akadémiai székfoglaló előadás – 2020. november 2.

Az MMA székházában, a Pesti Vigadóban folytatódtak akadémikusaink székfoglaló előadásai. November 2-án 12.00 órától Máthé Tibor operatőr, az MMA levelező tagjának előadását hallgathatták meg az érdeklődők a képzőművészeti képtér kezdetétől a filmművészet dinamikus teréig címmel. Máthé Tibor laudátora Péterffy András filmrendező, a program levezető elnöke Buglya Sándor filmrendező, az MMA rendes tagja, a Film és Fotóművészeti Tagozat vezetője, az elnökség képviselője Haris László fotóművész, az MMA rendes tagja volt.
„A képkészítés olyan mágikus cselekedet, aminek az ereje síkszerűségében rejlik. Az ember azért készít képeket, mert amit el szeretne mondani, az szavakkal elmondhatatlan."
Előadásában az operatőr-művész a kép fejlődéstörténetét mutatta be híres festmények kompozíciós felépítését használva útmutatónak, és végigvette azokat a nevezetes stációkat (leginkább a keresztény ikonográfia jól ismert alkotásait) amelyekkel plasztikusan bemutatta, miként jutott el az emberiség a képtől, festményektől, a statikus művészetektől, később a fényképektől a mozgó-kép megjelenítéséig, ami már maga a film. Ezen belül is a rendkívül sokféle szempont, stílus, megközelítési lehetőség közül a tér szerepét, „viselkedését", a térábrázolás variációit tette főtémává. Az 1971-ben dicséretes jeles eredménnyel építésztervező művészként diplomázott Máthé Tibor hiába nyert korábban fotópályázatot a gimnáziumban, és hiába volt a kezében a világon bárhol elfogadott végzettség, a statikusság nem vonzotta, derül ki előadása felvezetőjéből. Egy rögzült nézet, állapot (legyen az épület, kép, szobor), még ha szakrális, vagy emelkedett üzenetek hordozója is, akkor is a kontinuitásból kimetszett álló fragmentum, a művészt viszont a valóság folytonossága ragadta magával: az emberek (színészek), tárgyak, környezet, atmoszféra, idő interdependens megszakítatlan kölcsönhatásainak láttatása. Az Iparművészeti Főiskolán váratlanul szembetalálkozott ennek alkalmazási lehetőségével. Bikácsi tanár úr jóvoltából filmtörténeti előadásokat nézhettek a Filmművészeti Főiskola vetítőjében, aminek hatására elkötelezte magát az operatőri szakmának.
A Balázs Bélától származó megállapítás – „a filmben a tér válik élménnyé, nem pedig a tér ábrázolt képe a perspektivikus felületen" – volt témájának kiindulópontja. Mint mondta: „az emberiség már a kezdetektől örömét lelte a képalkotásban, de a látható világ téri élményét még képtelen volt leképezni a kétdimenziós képsíkra, ahhoz, hogy ezt alkotásaiban ábrázolni tudja, több ezer évnek kellett még eltelnie." Operatőrként a teret nem csak, mint passzív vonatkoztatási tartományt kezeli, hanem konstruálja is, „beleszól", struktúráját a témának megfelelően változtatja és kamerájával kompozíciót, keretet, perspektívát ad. Ennek tökéletesítéséhez világhírű festők alkotásaiból lehet ellesni olyan örökérvényű módszereket, amelyek megfelelő szakmai és művészi ismeretek esetén átültethetőek a mozgóképet felvevő kamerakezelési technikák repertoárjába. Leonardo esetében például megjegyzi, hogy a tökélyre fejlesztett centrális perspektíva Az utolsó vacsora című alkotásánál miért olyan kimagasló: „Az apostolok alakjainál a térbeliség egyszerű eszközét, a fedést, a takarást, és a színeket is alkalmazta, hogy a kép síkja újra kezdjen térré építkezni. A testek mozgalmas ritmusával, a megdöbbenéstől hullámzó kezek zeneiségével Leonardo elérte, hogy a figyelem egyértelműen Jézus mozdulatlan alakjára szegeződjön. Leonardo Az utolsó vacsora című festményében megmutatta, hogy a centrális perspektíva korlátozó, merev rendszere miként oldható fel a centrális perspektíván belül." Előadásából megtudhattuk, hogy a festményeken felvonultatott térábrázoló technikákkal, kompozíciókkal hogyan irányítható a néző figyelme bizonyos pontokra, cselekményekre, hogyan változtatható a statikusság eleven, 3 dimenziós „folyamatábrává", hogyan jelenik meg a dinamika; a fényjátékokkal, tárgyakkal, színészek elhelyezésével miként lehet kiemelni a dramaturgia súlypontjait, kulcsmotívumait – de elsősorban hogy a mozgás miatt hogyan lép be az idő a képekbe, megadva ezzel a    mozgóképlényegét.                                                                                                                               Péterffy András méltatásában kiemelte, hogy Máthé Tibor a Magyar Filmszemléken az évtizedek során 7 alkalommal nyerte el a legjobb operatőr díját. Mesélt „tök életlen, tökéletes képeiről", Buglya Sándorral való közös munkáiról, az iparművészetis előképzettségének hatásairól, a fények és a mély feketék használatáról, attraktív, kifejező stílusáról, magas színvonalú anyagkezeléséről, a bátor kompozíciókról és a filmanyag finomságainak kiaknázásáról. Poétikus vénája, finom költői megoldásai, a filmnek, mint fénytérnek mágikus megteremtését teszik lehetővé.

 
 

Máthé Tibor
operatőr
Budapest, 1943. január 29.
az MMA levelező tagja (2019–)
Film- és Fotóművészeti Tagozat
Az építész diploma megszerzése után végezte el a Színház- és Filmművészeti Főiskolát.
Pályája során Deák Krisztina, Enyedi Ildikó, Gárdos Péter, Grünwalsky Ferenc, Szász János rendezők választották alkotótársul.
Fontosabb filmjei: Uramisten, Eszmélés, Az én XX. századom, Woyzeck, Bűvös Vadász, Witman fiúk, Simon Mágus, Ópium, Another Planet, Aglaja.
Filmjeivel számos magyar és nemzetközi díjat nyert, több alkalommal a Magyar Filmszemle Díját és a filmkritikusok díját. A Balázs Béla-díj, a Golden Frog-Camerimage '94-díj birtokosa, Érdemes művész, Kossuth-díjas, valamint a Kovács László–Zsigmond Vilmos Magyar Operatőr fesztivál életműdíját is nemrég nyerte el.