
Kása Béla
Kása Béla: Vándorútjaim kelet és nyugat közt: kerestem az embert, világokra találtam – Erdélyi muzsikusok
Akadémiai székfoglaló előadás - 2022. június 29.
Megtartotta székfoglaló előadását Kása Béla fotóművész, népzenész, az MMA levelező tagja a Pesti Vigadóban, a Magyar Művészeti Akadémia székházában. A levezető elnök Buglya Sándor, a Film- és fotóművészeti tagozat vezetője, az MMA rendes tagja, a laudátor Berecz András mesemondó, énekes, az MMA rendes tagja, az elnökség képviselője Haris László fotóművész volt.
Megtartotta székfoglaló előadását Kása Béla fotóművész, népzenész, az MMA levelező tagja a Pesti Vigadóban, a Magyar Művészeti Akadémia székházában. A levezető elnök Buglya Sándor, a Film- és fotóművészeti tagozat vezetője, az MMA rendes tagja, a laudátor Berecz András mesemondó, énekes, az MMA rendes tagja, az elnökség képviselője Haris László fotóművész volt.
Buglya Sándor köszöntötte a jelenlévőket, majd felkérte Berecz Andrást, hogy mondja el méltató szavait, aki laudációját e szavakkal kezdte: „Kása Béla jellemzéséhez hozzátartozik, hogy egy népdalénekes-mesemondót kért fel erre a megtisztelő szerepre. Hiszen ő az erdélyi népzene és a táncház krónikásaként népzenét is gyűjtött és főleg az erdélyi, hagyományos zenét játszó zenészeket fényképezte. A zenészek fotózásakor emellett magát a zenét is fényképezni tudja. Berecz András az egykori kedves pályatárs, Balla Demeter szavait idézte: „Kása Béla fotói által többet tudhatunk meg az erdélyi emberekről, mintha mi magunk járnánk ott. Fontosabbnak tartja, akit fényképez, mint önmagát. A szakadatlan időből észrevétlen metszi ki örökkön élő pillanatait." Nemcsak egy letűnőben lévő világot örökített meg, de a mítoszt is megteremtette köré. Berecz András kiemelte: „Kása Nyugat-Indiában is hamar barátságot kötöttaz emberekkel, fotói azt az otthonosságot örökítették meg, amely a pici kunyhókban és a nagy lelkekben él. Alkotásai mindig tükrözik az emberi és a művészi minőséget. Berecz András méltató szavait így zárta: „Kása Béla fotográfus, a táncház krónikása – utazásai során hatalmas életművel most megérkezett ide is, a Magyar Művészeti Akadémiára. El ne szalasszátok!"
Kása Béla székfoglaló előadásában felidézte az elindulás időszakát: „Vándorútjaim során kelet és nyugat között jártam. Miközben az embert kerestem, világokra találtam, olyanokra, mint az erdélyi muzsikusoké. Munkám során figyeltem és megörökítettem az embereket. A szakmát az élettel együtt éltem és tanultam, így találtam rá a hivatásomra. Az Ikrek jegyében születettem, ez sok mindenre magyarázatot ad. Hiszen örök nyugtalanság és úton levés jellemzett. Csillagjegyem kettőssége végigkísérte az életemet, a pályafutásomat. Idestova hetven éve folyamatosan úton vagyok. Gyermekkoromat Magyarországon töltöttem, de a kamaszkoromat a hajdani NSZK-ban. Zenekart alapítottam. Az egyik zenésztársam vitt el először egy fotólaborba. Azóta a fotózás és a zene átszövi az egész életemet.
Egy 1973-as erdélyi utazás fordulópontot jelentett az életemben és szakmailag is kijelölte számomra a követendő irányt. Felismertem azt, hogy a munkámat csak akkor tudom hitelesen és szívvel-lélekkel végezni, ha a témaválasztás belső igényből fakad, ha ezáltal közvetlen kapcsolódási pontot is találok a témával. Felfedeztem az érintetlen „tündérkertet", Erdélyországot, amelyben a paraszti kultúra majd minden eleme él még, és ahol szeretett anyanyelvemet beszélik. Itt éreztem azt, hogy megtaláltam a témát, a helyet, a nyelvet, a zenét és a hangszerek mögött az embert. Reklámfotósként rájöttem arra, hogy ez más terep, ehhez a világhoz más hozzáállásra van szükség. Hiszen ez maga az élet, ahol hús-vér emberekkel, szokásaikkal, kultúrájukkal, hitükkel kerülök bizalmas kapcsolatba. Olthatatlan vágyat éreztem ezeknek az embereknek a megismerésére és azt is megtanultam, hogyan lehet belehelyezkedni egy adott szituációba úgy, hogy a jelenlétem ne legyen idegen."
Kása Béla felidézte az 1973-as erdélyi út utolsó állomását: „Széken megismerkedtem ifj. Csoóri Sándor népzenésszel, attól fogva az erdélyi zenét éppúgy meg akartam ismerni, mint Erdély sokszínű vidékeit vagy az ott élő embereket. Ez a felismerés egybeesett a hazai népzenei revival mozgalom kibontakozásával. Sokan segítettek, bátorították ebben. Például dr. Martin György Tinka és Kallós Zoltán. Ezen ismeretségek olyan barátságokká váltak, mint például a Berecz Andrással köttetett. Ezek az emberek hatottak rám, és vezettek rá arra, hogy akkor lesz mélyebb rálátásom a dolgokra, ha magam is zenész leszek. Megtanultam hangszeren játszani. Ez a tudás pedig sajátos tapasztalatokkal és helyzetekkel gazdagította az életemet.
Kása Béla ezzel kapcsolatban Robert Capa híres mondatát idézte: „Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel". Ugyanakkor ezt kiegészítette a következővel: „Az érzelmi és szociális közelség az, ami igazán számít, fotóim alanyai az évek alatt ismerőseimmé és barátokká váltak. Egy cél vezetett, a felvételeken az embert akartam megörökíteni. A hagyományos paraszti környezetben akkor még virágzó népzenei kultúrát, ennek az életformának a nemességét igyekeztem fotózni. Ezért megtanultam az alkalmazkodás, a belehelyezkedés attitűdjét, ami a megfigyelésen, az azonosuláson és a megismerésen keresztül vezetett a célhoz. Igyekeztem nem feltűnni, hanem részt vállalni a helyzetekben, például egy temetés fotózása közben.
A népzenei kultúra iránt az 1980-as évek elején a hazai fiatalság is nagy érdeklődést mutatott. Ezzel egyidőben Kása Béla fotográfiái is a figyelmük középpontjába került. Ő pedig szisztematikusan kutatni kezdte a tájegységeket. A fényképeken kívül hangfelvételeket is készített, az Ormánságtól Moldváig megkereste a helyi zenészeket, akikkel együtt muzsikálhatott, és csak a közös zenélést követően került elő a fényképezőgépe. A fotózás aktusa ritka, ünnepi pillanat volt, ezért a képeken szereplő emberek szépen fel is öltöztek, a képeket pedig becses helyen őrizték.
Kása Béla úgy tartja, hogy fotói akkor teljesek, ha a fényképezett személyen kívül sikerül belekomponálnia azt a képet is, amit ő maga épített fel. Ennek elengedhetetlen mozzanata a miliő kiválasztása, amely szociográfiai információkkal is szolgál, ugyanakkor stilizál is. A stilizáció pedig egyfajta emelkedettséget kölcsönöz a témának.
Kása Béla székfoglaló előadását e szavakkal zárta. „Hálás vagyok a sorsnak, hogy fotográfus lettem."
Ezt követően az elnökség képviseletében Haris László mondott zárszót, megköszönve Kása Béla értékes székfoglaló beszédét.
Kása Béla székfoglaló előadásában felidézte az elindulás időszakát: „Vándorútjaim során kelet és nyugat között jártam. Miközben az embert kerestem, világokra találtam, olyanokra, mint az erdélyi muzsikusoké. Munkám során figyeltem és megörökítettem az embereket. A szakmát az élettel együtt éltem és tanultam, így találtam rá a hivatásomra. Az Ikrek jegyében születettem, ez sok mindenre magyarázatot ad. Hiszen örök nyugtalanság és úton levés jellemzett. Csillagjegyem kettőssége végigkísérte az életemet, a pályafutásomat. Idestova hetven éve folyamatosan úton vagyok. Gyermekkoromat Magyarországon töltöttem, de a kamaszkoromat a hajdani NSZK-ban. Zenekart alapítottam. Az egyik zenésztársam vitt el először egy fotólaborba. Azóta a fotózás és a zene átszövi az egész életemet.
Egy 1973-as erdélyi utazás fordulópontot jelentett az életemben és szakmailag is kijelölte számomra a követendő irányt. Felismertem azt, hogy a munkámat csak akkor tudom hitelesen és szívvel-lélekkel végezni, ha a témaválasztás belső igényből fakad, ha ezáltal közvetlen kapcsolódási pontot is találok a témával. Felfedeztem az érintetlen „tündérkertet", Erdélyországot, amelyben a paraszti kultúra majd minden eleme él még, és ahol szeretett anyanyelvemet beszélik. Itt éreztem azt, hogy megtaláltam a témát, a helyet, a nyelvet, a zenét és a hangszerek mögött az embert. Reklámfotósként rájöttem arra, hogy ez más terep, ehhez a világhoz más hozzáállásra van szükség. Hiszen ez maga az élet, ahol hús-vér emberekkel, szokásaikkal, kultúrájukkal, hitükkel kerülök bizalmas kapcsolatba. Olthatatlan vágyat éreztem ezeknek az embereknek a megismerésére és azt is megtanultam, hogyan lehet belehelyezkedni egy adott szituációba úgy, hogy a jelenlétem ne legyen idegen."
Kása Béla felidézte az 1973-as erdélyi út utolsó állomását: „Széken megismerkedtem ifj. Csoóri Sándor népzenésszel, attól fogva az erdélyi zenét éppúgy meg akartam ismerni, mint Erdély sokszínű vidékeit vagy az ott élő embereket. Ez a felismerés egybeesett a hazai népzenei revival mozgalom kibontakozásával. Sokan segítettek, bátorították ebben. Például dr. Martin György Tinka és Kallós Zoltán. Ezen ismeretségek olyan barátságokká váltak, mint például a Berecz Andrással köttetett. Ezek az emberek hatottak rám, és vezettek rá arra, hogy akkor lesz mélyebb rálátásom a dolgokra, ha magam is zenész leszek. Megtanultam hangszeren játszani. Ez a tudás pedig sajátos tapasztalatokkal és helyzetekkel gazdagította az életemet.
Kása Béla ezzel kapcsolatban Robert Capa híres mondatát idézte: „Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel". Ugyanakkor ezt kiegészítette a következővel: „Az érzelmi és szociális közelség az, ami igazán számít, fotóim alanyai az évek alatt ismerőseimmé és barátokká váltak. Egy cél vezetett, a felvételeken az embert akartam megörökíteni. A hagyományos paraszti környezetben akkor még virágzó népzenei kultúrát, ennek az életformának a nemességét igyekeztem fotózni. Ezért megtanultam az alkalmazkodás, a belehelyezkedés attitűdjét, ami a megfigyelésen, az azonosuláson és a megismerésen keresztül vezetett a célhoz. Igyekeztem nem feltűnni, hanem részt vállalni a helyzetekben, például egy temetés fotózása közben.
A népzenei kultúra iránt az 1980-as évek elején a hazai fiatalság is nagy érdeklődést mutatott. Ezzel egyidőben Kása Béla fotográfiái is a figyelmük középpontjába került. Ő pedig szisztematikusan kutatni kezdte a tájegységeket. A fényképeken kívül hangfelvételeket is készített, az Ormánságtól Moldváig megkereste a helyi zenészeket, akikkel együtt muzsikálhatott, és csak a közös zenélést követően került elő a fényképezőgépe. A fotózás aktusa ritka, ünnepi pillanat volt, ezért a képeken szereplő emberek szépen fel is öltöztek, a képeket pedig becses helyen őrizték.
Kása Béla úgy tartja, hogy fotói akkor teljesek, ha a fényképezett személyen kívül sikerül belekomponálnia azt a képet is, amit ő maga épített fel. Ennek elengedhetetlen mozzanata a miliő kiválasztása, amely szociográfiai információkkal is szolgál, ugyanakkor stilizál is. A stilizáció pedig egyfajta emelkedettséget kölcsönöz a témának.
Kása Béla székfoglaló előadását e szavakkal zárta. „Hálás vagyok a sorsnak, hogy fotográfus lettem."
Ezt követően az elnökség képviseletében Haris László mondott zárszót, megköszönve Kása Béla értékes székfoglaló beszédét.
Kása Béla Balogh Rudolf-díjas fotóművész, az MMA levelező tagja
1952. június 20-án született Pécsen.
1965-ben, 13 évesen szüleivel elhagyja Magyarországot.
1973-óta dolgozik, a mai napig folyamatosan az Erdélyi Zenészek sorozaton.
1979-ben a Kölni Képzőművészeti Szakfőiskola Művészeti és Formatervezési Karán szerez diplomát prof. Arno Jansen tanítványaként, művészi fotográfia szakon. Európa legnagyobb képes magazinjainak, a Sternnek és a Geonak is dolgozott, főleg néprajzi témájú fotóriportokat készített Magyarországról, Erdélyről, nagyszebeni, valamint macedóniai cigány közösségekről.
1983-ban hazatér Magyarországra.
1984-ben fényképezni kezdi a kőrösrévi fazekasokat.
1985-től népzenei antológiákhoz, a táncháztalálkozók és népzenei együttesek például a Muzsikás, a Téka, az Ökrös, a szászcsávási és a magyarpalatkai zenekarok és szólisták lemezeihez mint Sebestyén Márta, Halmos Béla, Fodor Sándor Neti készít fotókat, külföldön pedig a rajastáni Musafir együttesnek, a középkori dudazenét játszó berlini Corvus Coraxnak és az ír népzenész Andy Irwingnek.
1986-tól rendszeresen fényképezi a feketetói vásárt.
1993-ban Somogyi Győző salföldi festőművészről kiadott könyv fotóit készítette.
1994-ben a Muzsikás együttes húsz évéről összeállított könyvhöz használják fel fotóit.
1995-től két éven keresztül Bari Károllyal járják Erdélyt, Dobrudzsát a Székelyföldet és Kalotaszeget, cigány közösségek után kutatva.
1995-től 2009-ig fényképezi a hortobágyi pásztorokat.
1996-ban a kortárs művészeteket bemutató Íves könyvek sorozatban Bari Károly kötetet publikál róla Kása Béla fotográfus címmel.
1996-óta tagja a Magyar Fotóművészek Szövetségének. Képszerkesztője és fotósa volt a Folk Magazin népzenei magazinnak és az Amaro Drom nevű cigány újságnak. Több mint negyven éve foglalkozik a népzenével, annak gyűjtésével és ezzel együtt a zenészek fotografálásával. Így jött létre az évek során egy terjedelmes képanyag, időszenészekről és környezetükről, melyet kiállítás formájában mutatott be a budapesti Francia Intézet.
1997-ben jelent meg az Transylvanian Musicians – Erdélyi Zenészek című fotóalbuma angol – magyar nyelven, mely az erdélyi cigány- és parasztzenészek öröklétig tartó panteonját alkotta meg. Nélküle már lehetetlen a XX. század vége parasztzenéjében érdemi dolgokat megállapítani.
1997-1999 között 45 erdélyi zenekart fényképez le az Utolsó óra című népzenei gyűjtés részére. A népi kultúra elkötelezett kutatója, megőrzője és továbbadója.
1997-től 2019-ig összesen kilencszer járt Észak-Nyugat Indiában félnomád életet folytató pásztorközösségeket fényképezni.
1998-ban Vándorcigányok című kiállítása keretében meghívást kap Indiába, ahol fényképeket készít egy gujarati félnomád pásztorközösség falvaiban.
2000-től 2015-ig ír nomád szekeresek utazásait és mindennapjait fényképezi Magyarországra érkezésüktől kezdve.
2002-ben független filmesek zenés dokumentumfilmet készítenek etnofotografálási munkamódszeréről Hazatérő Képek címmel. A 2400 km-es erdélyi úton románok, cigányok és magyarok között mindig felcsendül a zene is mint fényképészetének nagyon fontos összetartó eleme.
2002-óta portré-fényképészetet tanít a Szellemkép Szabadiskolában Budapesten, és muzsikál az Igriczek együttesben, „járja a világot" képeivel és a zenével.
2004-ben a Párhuzamos Kultúráért 2004 díjjal a Mediawave filmfesztivál tüntette ki.
2007-től Egy 3 generációs bajor parasztcsalád életét dokumentálja Münchentől
30 km-re egy pici bajor faluközösségben.
2009-ben Domokos János rendezésében megszületett a róla szóló dokumentumfilm Fotográfiák címmel.
2011-ben a Magyar Művészetért díjjal tüntették ki.
2012-ben a Magyar Arany Érdemkereszt kitüntetésével tisztelik meg.
2013-ban gróf Gregor Roy Chowdhury-val Bangladesben fényképezi a royal családot.
2015-ben Babó Antal kitüntetés kap.
2019-ben Balogh Rudolf-díjat kap.
2021-ben jelenik meg az Erdélyi Muzsikusok című kétnyelvű fotóalbuma.
2021 Az Erdélyi Muzsikusok című fotóalbum bemutatója.
2021-ben jelenik meg a Kása Béla fotográfus című könyv a Kossuth Kiadónál.
2021 A Kása Béla fotográfus című könyv bemutatója.
2021-ben az MMA Levelező Tagjává választotta.
Zenél, népzenét gyűjt és fényképez Erdélyben, Moldvában, Gyimesben, Mexikóban, Bangladesben, Bajorországban, Romániában, Indiában a tevepásztor Rabariknál, valamint Kínában távoli rokonainknál, az Ujguroknál is. Fotói megtalálhatók a világ számos kiállítóhelyén, múzeumokban és magángyűjteményekben.